Keith Jarrett - Barber, Bartok, Jarrett
ECM New Series 2445 4811580 CD
Yine ilginç bir Keith Jarrett çalışması ile beraberiz. Seneler içerisinde Keith Jarrett bir şekilde sevdiği veya etkilendiği klasik müzik eserlerini kaydetmeye başlar. Bu son derce uzun soluklu aynı zamanda uzun bir zaman dilimine yayılmış bir süreç. Daha önce örneğin Schostakovich gibi etkilendiği bestecilerin eserlerini icra ettiği albümleri yayınlanmıştı. Bu kez Samuel Barber ve Béla Bartók eserlerini yorumlamış. ECM tarafından 2015 yılında yayınlanan albüm 3 ayrı bölümden oluşuyor. Aslında kayıtlar oldukça eski, 1984 ve 1985 yıllarına ait.
İlk önce eser listesine bakalım, ardından detayları inceleyelim..
Samuel Barber Piano Concerto, op. 38
1. Allegro appassionato 12:32
2. Canzone. Moderato 6:16
3. Allegro molto 7:0
Béla Bartók Piano Concerto No. 3, Sz 119
4. Allegretto 7:42
5. Adagio religioso 10:16
6. Allegro vivace 9:08
Keith Jarrett
7. Tokyo Encore: Nothing But A Dream 4:52
Samuel Barber'ın OP.38 numaralı Piyano Koneçertosu son derece heyecan verici bir eser bana sorarsanız. Barber eseri 1960'ların başlarında yazmaya başlar. Samuel Barber, dönemin önemli piyanistlerinden John Browning'in tekniklerini gözönüne alarak eseri yazmaya başlar. 1960'ların başında ilk iki hareket biter ancak son bölüm birkaç sene boyunca bir kenarda durur. Eserin ilk kez çalınmasından 15 gün önce eser tamamlanır. En son yazılan bölüm müthiştir ancak tam hızda çalmak imkansızdır. Bu durumun tespit edilmesi üzerine Samuel Barber, Vladimir Horowitz'in yardımını ister ve gerekli düzenlemeler yapılır.
Eserin kaydı 1984 yılında Dennis Russell Davies yönetimindeki Saarbrucken Radio Symphony Orchestra eşliğinde yapılmış. Yazılan çizilenlere göre 80'li yıllarda birlikte bir turneye çıkıp Amerika'da da bu eser icra edildiğinde çok beğenilmiş. Gerçekten bence çok başarılı bir icra. Ancak buradaki en önemli payın eserin yapısı olduğunu söylemek lazım...
Béla Bartók'un 3 Numaralı piyano konçertosu yine ilginç bir seçim. 1948 yılında Macar bestecinin ömrünün son aylarında eşinin doğumgünü için yazdığı eserin büyük orkestra için ayrıntılı çalışması bizzat Bartok tarafından yapılmamıştır. Ölümden sonra yakın bir arkadaşı tarafından düzenlemeler yapılmış ve yayınlanmıştır. Eser 1985 yılında Tokyo/Japonya'da Kan-i Hoken Hall'da Kazuyoshi Akiyama yönetimindeki New Japan Philharmonic Orchestra eşliğinde kaydedilmiş. Kayıt oldukça başarılı.
Son bölüm ise Keith Jarrett'in yine 1985 yılında Tokyo Japonya'da Béla Bartók'un 3 Numaralı piyano konçertosunun icrasından sonra tekrar sahneye davet edilmesi sırasında kaydedilmiş. Nothing But A Dream solo bir çalışma ancak alıştığımız Keith Jarrett çalışmalarına göre daha melodik hatları ile hemen dikkat çekiyor.
Bambaşka ve çok keyifli bir Keith Jarrett çalışması! Albümü satın almak için tıklayınız.
Yorumlar
Yorum Gönder