Cage: Music for an Aquatic Ballet; Music for Carillon No. 6




John Cage, Music for an Aquatic Ballet, Music for Carillon No. 6, Jonathan Faralli, Roberto Fabbriciani
Brilliant Classics 9284 CD

Çok ilginç ve bir yandan John Cage sevenler için arşivlerinde olması gereken bir CD ile karşı karşıyayız. Music for an Aquatic Ballet, aslında ismi olmayan bir Cage kompozisyonunun genelde kullanılan ismi. Eser kuvvetle muhtemel 1938 yılında yayınlamış veya daha doğru bir tabirle bestelenmiş veya bestelenmesi bitmiş ve aynı yıl Los Angeles kentinde "National Aquatic Show"da icra edilmiş. Bu ilk performansın ardından bir daha yayınlanmamış ve kaydı da yapılmadığı için uzun dönemler üzerinde mitoslar üretilmişti. Cage üzerinde çalışan müzisyenler ve araştırmacılar ilerleyen yıllarda parçaları birleştirerek eseri yeniden diriltmeye çalışmışlardı.

Eser Amerika'daki Ulusal Su Gösterisinde, Los Angeles Olimpik Yüzme tesislerinde çalındığını biliyor olsak bile, bazı görüşlere göre kayıtlar kaybolmuş bazı görüşlere göre ise asla kaydedilmemişti.  Ancak eser bizzat John Cage yönetiminde icra edilmişti. Eser özel bir etkinlik için bestelendiği için özellikle bazı enstrümanlara ağırlık verilmişti. Davullar ve gonglar eser icra edilirken bir yandan suda gösteriler yapılırken yüzücülerin su altında da olsa müziği takip edebilmeleri amacı ile kullanılmıştı.

1938 yılındaki icrasının ardından ser bir daha çalınmadı ve kaydedilmedi. Ancak Cage biyografisine göre bu eserin gerek bestelenmesi gerekse de icrasında öğrenilen bir çok öğe ilerleyen yıllarda Cage tarafından kullanıldı. Burada özellikle dinlemesi son derece zorlu bir kompozisyonlar yumağı olan ""First Construction in Metal" bu eserde elde edilen bazı fikirler ile geliştirilmiştir.

Eserin ismi konusunda herhangi bir ibare olmadığı için Genelde "Music for an Aquatic Ballet" olarak isimlendirilir. Gerek Cage notlarında gerekse de dönemin icra kayıtlarında eserin ismi belli değildir ancak Cage'in kitabı "Silence: Lectures and Writings"te eser bu şekilde anıldığı için ilerleyen yıllarda ismi aynı şekilde kalmıştır.

Eserin kayıp olduğu gerçeğinin yanında John Cage'in kişisel notlarında pek az rastlanması sebebi ile eserin estrümantasyonu, süresi ve hatta yapısı hakkında pek az şey biliniyordu. Roberto Fabbriciani ve Jonathan Faralli, 2011 yılında eserin flüt, vurmalılar ve elektronikler kullanılarak icra edilecek bir varyasyonu üzerinde çalışırlar. Eserin yeniden kaydı için Cage'in arkadaşları hatta geçmişte onunla çalışan müzisyenler ile görüşülerek eser yeniden oluşturulur. 1938 icrasına benzemesi açısından su alt sesleri, su damlacıkları, su sesleri ve hatta stadyumda kaydedilmiş bölümler kullanılır. Uzun bir çalışmanın ardından bu önemli kayıt Brilliant Classics etiketi ile raflarda yerini alır.

Bu kayıtta ön plana çıkan isim olan Roberto Fabbriciani, Cage ile çalışmış bir müzisyen. 30 yıl boyunca Cage ile çalışmış müzisyenin kendi eserlerinin yanında flüt alanında dünyaca tanınan bir müzisyen. Bu kayıtta yanına genç bir müzisyen olan Jonathan Faralli'yi almış. Uzun çalışmalar sonucunda ise bu CD ortaya çıkmış.

1 Music for an Aquatic Ballet, for flutes, percussion and tape
2 Dialogues, for bass flute and percussion
3 27’10.554’’, for percussion and tape
4 Three Studies from Atlas Eclipticalis, realised by Roberto Fabbriciani: Study No. 1, for solo alto flute
5 Three Studies from Atlas Eclipticalis, realised by Roberto Fabbriciani: Study No. 2, for solo flute
6 Three Studies from Atlas Eclipticalis, realised by Roberto Fabbriciani: Study No. 3, for solo piccolo
7 Two, for flute and vibraphone
8 Music for Carillon No. 6, for piccolo and percussion


Eser tabii ki bir çok Cage çalışması gibi herkesin kolaylıkla dinleyebileceği bir eser değil hatta çoğu  Cage kompozisyonuna göre daha da zorlu bir deneyim sunuyor. Bunun karşılığında elde edilen deneyim akıllara zarar demek doğru olacaktır. Atmosfer muhteşem ve daha da önemlisi yarım asırdan beri kayıp olan bir eseri dinleyebiliyor olmak ayrı bir şans! Albümü satın almak için tıklayınız.

Yorumlar