Herbert Von Karajan, Berliner Philharmoniker ‎– La Mer, Prelude AL’Aprés-midi D’un Faune,


Debussy, Ravel, Herbert Von Karajan, Berliner Philharmoniker ‎– La Mer, Prelude Á L’Aprés-midi D’Un Faune, Daphnis Et Chloé
Deutsche Grammophon ‎

Herbert von Karajan yönetiminde Berlin Philharmonic Orchestra'nın ilginç bir plağı. Eski bir kayıt ve bulmak çok kolay olmayabiliyor. Plağın en ilginç ve dikkat çekici yönü önemli bir A L’Aprés-midi D’Un Faune yorumunun bulunması. Tam adıyla Prélude à l'après-midi d'un faune senfonik şiir olarak tanımlanan Claude Debussy'nin ilk kez Gustave Dore yönetimindeki orkestrayla 1894 yılında prömiyerini yaptığı bir eserdir. Eser aslında 10 dakika civarında sürer ancak yansımaları çok daha farklı ve büyük olmuştur. Eserin başındaki flüt solosu muhtemelen müzik tarihinin en iyi bilinen pasajlarından bir tanesidir. Bir çok eleştirmen tarafından klasik müzikteki modernizm akımının önemli bir yansıması olarak görülür. Eser kromatik triton notaların kullanılması ile hafızada kalıcı bir şekil almıştır.

La Mer: Trois Esquisses Symphoniques yine Claude Debussy'nin çok çalınan ve çok sevilen eserlerinden bir tanesidir. 1903 yılında Fransa'da başlayan besteleme süreci 1905 yılında kanalın tam karşısında İngiltere'de bitmiştir. Eser çoğunlukla okyanusa atıf yapar. Fransız besteci Atlantik okyanusunun önemli kanallarından İngiliz kanalının iki tarafında devam eden besteyi yazma sürecinde izlenimci veya empresyonist armoniler kullanmıştır. Bu durum çok renkli bir tonal yapının ortaya çıkmasına sebep olmuş ve orkestrasyonu da bu tonaliteyi destekleyecek şekilde yapılmıştı. Eser dalgalara ve rüzgara bir çok atıfta bulunur. Eserin yapısında Claude Debussy hiç bir insani veya mitolojik öğeye yer vermez sadece doğayı tanımlar, onu anlamaya ve anlatmaya çalışır.

Herbert Von Karajan yönetiminde Berliner Philharmoniker bu iki önemli eseri yorumluyor. Müthiş keman tonları kaydın en önemli artısı. Bazı açılardan bu Alman yorumunun eserlerin pastoral yapısından bir miktar uzaklaşıp bir nevi teknik gösterisi olduğunu da söyleyenler mevcuttur. Dönemin Herbert Von Karajan kayıtlarında zaman zaman tartışılan bu konuyu eserlerin yorumu olarak nitelendirilmeli ve kıyas açısından bir köşede bulunmalıdır. Zihin açıcı olacak bir deneyim...

A1 La Mer: Trois Esquisses Symphoniques
B1 Daphnis Et Chloé, Suite No. 2
B2 Prelude Á L’Aprés-midi D’Un Faune

Yorumlar